God rabarberkaka

Här kommer receptet på en mycket god rabarberkaka med glasyr på som min mamma gjorde för ett tag sen. Jag bjöd Mli på kakan när hon var här och hon tyckte den var super. Lovade att jag skulle lägga ut receptet och det är det jag gör nu.

Kaka
500 g rabarber, skalad och skuren i bitar
100 g smör eller margarin, smält
4 ägg
3 dl råsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk kardemummakärnor, stötta
1 tsk vaniljsocker

Glasyr
50 g smör eller margarin, mjukt
200 g cream cheese
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron, rivet skal

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna, ca 20*30 cm. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och vaniljsocker. Rör ner matfett och rabarber i äggsmeten, vänd ner mjölblandningen och häll i längpannan. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Rör ihop matfett, cream cheese, florsocker, vaniljsocker och rivet citronskal till glasyren och bred på den kalla kakan.

Lycka till och låt mig veta hur det går!
Love, emmsaklemmsa



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0