Svag och ferslig?

Idag har det snurrat en del tankar hos mig..
Jag vet inte hur jag ska formulera det här så att det ska komma ut rätt, så att det inte ska missförstås. Jag vill redan nu skriva att jag är inte ute efter sympatier tan jag är ute efter ett bollplank och jag är nyfiken på vad ni tycker.

Jag har ju varit hemma för foglossningar och sammandragningar sedan i augusti. Jag var sjukskriven först, sedan över på graviditetspenning och numera på föräldrapenning för bebis.
Viktor har under den här tiden varit på förskolan, måndag-fredag 9-16. I torsdags så kräktes han på morgonen och jag ringde hem Peter. Inget konstigt med det, anser jag. Hur tycker ni??

Har diskuterat med en person som resonerar som så att det är svagt att be om hjälp. Hon hade svårt att ge uttryck för hur hon kände inför det här utan att använda ordet "fersligt". Hon sa att hon var fostrad att man ska ta hand om sig själv och att det är, som skrivet, svagt att be om hjälp. Att man ska bita ihop och bara köra. Att när hon fick barn så spelade det ingen rol hur mycket foglossningar man hade så fick man inte ha sina tidigare barn på dagis ändå.
Här gick hon dock med på att det var väl kanske bättre för Viktor att få vara på dagis istället för hemma med mig, men det hördes ändå en ton om att "man ska faktiskt klara sig själv"....
Hon var också bekymrad över hur jag skulle kunna klara av att ta hand om två barn när jag inte ens kan ta hand om ett själv...


Efter att vi pratat på telefon kände jag mig otroligt ledsen och ifrågasatt. Det kändes som att hon ifrågasatte min förmåga att vara mamma till mina barn. Jag är övertygad om att jag är den bästa mamman som finns för just mina barn och jag gör allt för dem. Även det barn som ännu inte kommit ut.
Var och en har rätt till sin egna åsikt och hon har all rätt att tycka som hon vill, men som sagt, jag har svårt att inte ta till mig och bli ledsen...

Hur tycker ni? Jag skulle gärna vilja veta. Och åt båda hållen, positivt och negativt. Hur resonerar ni omkring frågor som dessa?


Jag och min älskade son för någon dag sedan
Malene
2011-12-12 @ 20:44:19
URL: http://fitnesslifestyle.blogg.se/

Jag skulle definitivt ringa hem Kim om jag blev sjuk nu under mammaledigheten. Jag tycker att det är en styrka att våga be om hjälp!



Du gjorde absolut helt rätt. Nu är du snart fullgången men tänk om du skulle ha fött två månader för tidigt för att du inte ville be om hjälp? Då skulle folk undra varför du inte bad om hjälp, utan envisades att kämpa på. Nej du! Ingen tackar en för att man biter ihop för mycket.



Kram

carolina - har gjort rutinultraljudet ♥
2011-12-12 @ 21:02:26
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Nej, tycker det är fel att inte be om hjälp, klart man ska! Jag ber ofta om hjälp, även om det känns jobbigt ibland, men jag VET att om jag inte gör det blir jag "svagare" i slutändan ändå!

ENDENISE
2011-12-12 @ 21:02:43
URL: http://endenise.se

sv: Ja verkligen! Tack :)

Janni
2011-12-12 @ 21:40:16
URL: http://innaj.blogg.se/

Men kära Emma. Vad ska jag säga?

Självklart är du den bästa mamman till ditt/dina barn. Foglossning och sammandragningar är inget ovanligt och i dagens samhälle finns det utrymme för sådana besvär och att man tänker på barnens bästa i första hand (både det som ligger i magen och behöver att du vilar och har lugn och ro, och Viktor som troligen har det roligare och blir mer stimulerad på dagis när du mår som sämst).

"Jamen jag har minsann fått ta hand om alla mina barn själv, det är ingen som hjälpt mig.. blablabla.. Det är andra tider nu, och bara för att man behöver hjälp är man varken sämre eller svagare. Jag tycker snarare att det är starkt att be om hjälp. Inte alla som vågar det.

Och man är faktiskt den bästa föräldern om man ser till sina barns bästa och inte till hur man själv känner sig eller vad andra ska tycka.

Lägg de där känslorna åt sidan Emma. Och heja heja inför förlossningen. Inte många dagar kvar nu :)

På lördag fyller jag. Kanske får vi dela dagen!!

KRAM!

Ämma
2011-12-12 @ 21:42:38
URL: http://pyretsvarld.blogg.se/

Men kära nån, vad är detta för människa som sänker dig så?



Att be om hjälp är INTE ett tecken på svaghet. Snarare tvärtom. Jag har lärt mig att man MÅSTE be om hjälp. Man är ingen supermänniska som klarar vad som helst. Jag har sprungit in i väggen ett flertal gånger för att jag tagit rollen av "Syster Duktig", något som är bland det dummaste man kan göra.



Sedan jag lärde mig att säga nej, sätta gränser och be om hjälp med det jag inte orkar känns allt så mycket bättre.



Det här jag skriver menar jag generellt. Men i ditt fall som dessutom är höggravid med foglossning, värk och krämpor har INGEN annan rätt att uttala sig om vad du orkar än du själv!!!



Dessutom är det DU som är mamma till ditt barn och vet vad som är rätt. Lyssna till ditt hjärta och låt ingen ge dig skuldkänslor.



KRAM ♥

Maria T - tvåbarnsmamma
2011-12-12 @ 23:01:18
URL: http://oliverspock.blogg.se/

Jag är nog den som biter ihop istället för att be om hjälp...tyvärr :( Har alltid gjort de och gjorde de även under graviditeten..

Skulle vilja ha den egenskapen att faktiskt be om hjälp när man har ont eller inte mår bra..



Alla är vi olika och jag tycker du gjorde rätt i att be om hjälp :-) Man gör ju som man själv vill och vad som är bäst för just en själv och sin familj..



Anna K
2011-12-13 @ 06:18:35

Jag blir smått irriterad när jag läser vad du skriver. Jag är helt säker på att du är det bästa för dina barn och klarar ett liksom två barn! Att be om hjälp tycker jag visar på styrka, att visa andra att man behöver hjälp/stöttning.

Vi har inte träffats på flera år men upplevde aldrig att du var firslig då och att vara sjukskriven nu och några månader tillbaka är ju bara sunt! Det är ju för bebisen och ditt bästa!

Jag önskar att jag kunde be mer om hjälp, förstå att man inte måste klara så mycket på egen hand. Det är något jag jobbar på!

Du ska verkligen inte känna dig firslig, men förstår om du känner så när någon uttrycker det... Jag tycker som sagt det är sunt att be om hjälp!

Skickar lite energi för vad som komma skall!!

Jenny
2011-12-13 @ 07:57:52
URL: http://mandisochjag.blogg.se/

Jag tycker det är starkt att kunna be om hjälp! Du ska göra som du själv känner/tycker är bäst och försöka att inte bry dig så mycket om vad andra tycker :)

Johanna - Norge, baby & my daily life
2011-12-13 @ 08:59:42
URL: http://passionforpoison.blogg.se/

Man ska absolut ta emot all hjälp man kan få om bara någon annan kan ställa upp. Tycker det inte är något fel i det!

Maria - mamma till Liam ☆
2011-12-13 @ 09:33:08
URL: http://fashionstars.blogg.se/

nämen fy vad elakt! vad vrångt att inte kunna acceptera hjälp. lite orolig över hur människan blivit uppfostrad. varför ska man inte få be om hjälp? varför ska man behöva ta ett tungt lass själv? ensam är starkast? nej det tror jag verkligen inte.

du verkar vara en toppenmamma!

Fröken M - Vinn en Tassimo T20
2011-12-13 @ 10:34:56
URL: http://frokenmela.se

Men allvarligt talat - klart som tusan du ska be om hjälp och det ser jag snarare somm en styrka än en svaghet för det är då inte alla som vågar fråga !!

Idag håller jag tummarna för att det händer spännande grejer ;) kram

Becky
2011-12-15 @ 22:47:28

Nej det är INTE svagt att be om hjälp!!! Taskigt att säga något sådant!! Och med gravidhormoner och allt kan det inte vart kul å höra! Ta till dig de andra kommentarerna här istället och strunta i det dumma uttalandet! Du är den bästa mamman Viktor och pyret kan tänka sig!!! Stora stora kramar vännen!!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0