Kalla fakta

Igår drog Kalla fakta igång på tv4 och det första avsnittet handlade om olyckor på våra svenska förskolor. Eftersom jag vanligtvis arbetar inom barnomsorgen så var det här ett svanitt jag ville se så vi spelade in det och jag har nu tittat på det. Det är skrämmande siffror som kommer fram och så otroligt mycket som kan hända när ens barn är på förskolan.
Det jag saknar är dock siffror på hur många barn som faktiskt går i förskolan i Sverige så att man kan sätta det i förhållande till hur många barn som blir skadade.
Jag håller med om att det är mycket som kan göras för säkerheten i svenska förskolor, men jag tycker också att högre uppsatta personer. Personer som håller i ekonomi osv ska ta sitt ansvar när de ger personalen i förskolan större och större barngrupper men allt mindre personal.

Har mycket dubbla känslor inför avsnittet. Jag känner ett behov av att försvara mig och mina kollegor inom barnomsorgen, samtidigt som jag tycker att det finns mycket brister. Sedan är det den stora delen i mig som är mamma som skriker "Vad är det som händer i våra förskolor?!" Som sagt, avsnittet väcket mycket känslor...

Dela gärna med dig av dina känslor!
Se avsnittet nedan!

Maria T
2011-11-03 @ 14:02:35
URL: http://oliverspock.blogg.se/

Förstår hur du menar!! Själv tyckte jag det var hemskt och väldigt jobbigt att se avsnittet.. Olyckor kan alltid hända men om de hade gått att förebygga dem tex genom säkerhet så ska det göras.. Och inte efter att en olycka har hänt utan före.. Ingen ska ju behöva skada sig för att det ska ske en förändring..

Hur många barn får en vuxen ha hand om??

Man lämnar ju över det dyraste man har till en person som man inte känner så väl och man ska lita på den till 100% att den tar hand om ens barn.. Det kan vara svårt ibland och speciellt efter att man sett detta avsnitt.. Sen man man inte dra alla över en kam, men de förstår du tror jag!



Nu blev det mycket skrivet och jag vet inte om de blev något vettigt :-)



Kram

Emma: svar till Maria T
2011-11-03 @ 14:48:42

Det jag vet är att det ska vara 3 heltider på 18 barn. Hur stora/små barnen är spelar ingen roll, det är bara önskvärt att när man har mindre barn så ska det vara en mindre grupp.

Och det funkar bra så länge man är 3 stycken i en barngrupp. Men det är andra saker som ska göras på en förskola också, inte bara tillsyn av barn. Det ska planeras/utvärderas, tas hand om dukning/disk, personalen ska ha rast osv...

Jag kan bara anta att det är under sådana rutiner som de flesta allvarliga olyckorna ha hänt, då man har varit för lite personal.

Sedan kan man också diskutera utformningen på förskolegårdar när det finns en baksida att försvinna till. Det är alltid önskvärt att ha barnen på en stor gård där man har översikt.



Sådana här frågor är så svåra att diskutera och man kan vända och vrida i evighet. Men något som jag tror att man kan vara överens om är att det borde göras något åt de hemska siffrorna och åt personaltätheten i våra förskolor.



Men som du skriver, sedan kan man inte dra all personal och alla förskolor över en kam!



Kram

Becky
2011-11-03 @ 18:26:01

Hello! Förstår att du är kluven i denna frågan men jag tycker också att det borde bli mindre grupper och fler personal! Olyckor kan ju alltid ske, även i hemmen men det ska inte vara olyckor pga av att personalen inte hinner med! Usch, svårt ämne.. Tror alla tycker lika men pengarna verkar ju aldrig finnas.. :(

Fröken M
2011-11-03 @ 20:35:53
URL: http://frokenmela.se

Jag valde faktiskt att INTE titta. Mest för att jag blivit så "blödig" sen jag fick viggo. Han älskar verkligen sitt dagis och jag väljer att tro att de tar hand om barnen på bästa möjliga sätt. De är få barn i hans grupp och allt verkar så barnanpassat ( speciellt om man jämför med stället han gick på innan ) Men faktum kvarstår, en olycka händer lätt och ibland utan att man kan hindra dem... Men det samma gäller ju hemma oxå !

Emma: Svar till fröken M
2011-11-04 @ 09:29:54

Jag väljer också att tro på personalen på förskolan där jag har min son. Dels för att jag känner ett ärligt förtroende till personalen men också för att jag själv arbetar inom förskolan vanligtvis och vet att man som personal gör allt för barnen!! (sedan finns det naturligtvis undantag) Och som du skriver, olyckor händer, även hemma där man kanske är en vuxen och ett barn.

Emma: Svar till Becky
2011-11-04 @ 09:31:20

Det är ju tyvärr det svaret som man alltid får höra. Det finns inte pengar!!! Det är så himla tråkigt och det gör personal på förskolor väldigt frustrerade när man vet att man kan göra ett mycket bättre arbete, bara man kanske fick lite mer hjälp. Det skulle många gånger räcka med bara några timmar i veckan. Men som sagt, pengar......

Cissi
2011-11-04 @ 10:12:38
URL: http://cissiochkampenomlyxen.blogg.se/

Jag blir alltid så irriterad när jag ser sånna program, precis som i alla branscher där man jobbar finns den mänskliga faktorn, det är stora barngrupper och lite pengar och en olycka kan ske så snabbt - även här hemma... Det jag stör mig på är att man ger en så onyanserad bild! man lyfter aldrig de förskolor och personal som gör ett jättebra jobb varje dag!



Jag räknar iskallt på att personalen gör ett jättebra jobb med Emma och kan nästan bli lite stressad när de ursäktar sig om hon har ramlat eller liknande under dagen.. För den känslan kan jag få ibland när jag hämtar och inte ser en skråma på henne, men de påpekar att om jag ser ett litet blåmärke så snubblade hon under dagen och golven är ju så hala och de har sagt till om det och.. Jag vet inte.. Hon ramlar här hemma också! ;)

Emma: Svar till Cissi
2011-11-04 @ 10:27:12

Onyanserad bild är ett väldigt bra ord för att beskriva programmet tycker jag. Det är som sagt mycket som saknas för att det ska bli ett "rättvist" program. Och som sagt, den mänskliga faktorn finns alltid och det går inte att komma ner till en "noll-siffra" när det gäller skador.

Och som du skriver, Emma snubblar ju hemma också.

Min son trillade ner från en liten stol för någon vecka sedan och fick ett sår och blåmärke på kinden. Det hade gått bra om det inte hade legat en leksak på golvet precis där han trillade. Hur ska man kunna komma undan sådana saker? Samma sak när han snubblade över en skottkärra ute och slog upp ett fult jack under näsan som jag fick åka till VC med, dock inte sy. Men saker händer när det är barn inblandade. Man kan, tyvärr, inte rädda dem från allt....




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0