Efterkontroll

Var idag på efterkontroll av bristningen. Allt såg bra ut!! så himla skönt!!
Jag får börja lyfta men jag ska ta det försiktigt i början men som sagt, nu behöver jag inte tänka mig för i alt jag gör och det är otroligt härligt! Jag orkade inte hålla mig när jag kom hem utan jag lyfte upp Viktor och gav honom en kram! Det var en otrolig känsla, som jag har längtat!!!
Jag ska ock fortsätta med knipövningar då bäckenbottenmusklerna måste bli ytterligare lite starkare. Men allt är så bra som det kan vara just nu.

Dock så är det en del att fundera på inför nästa bebis. Det ligger ju några år fram i tiden men för mig är det ändå viktigt att veta vad jag står inför och vad jag har att förhålla mig till.
Om jag skulle få samma bristning igen så är det inte säkert att det kommer att läka lika bra eftersom min förmåga att läka då är sämre eftersom det har brustit en gång redan (flummig mening men hoppas ni förstår).
Om jag väljer att föda normalt så kommer jag att få gå på extra ultraljud för att kolla så att bebisen inte blir för stor. Det är säkrare att föda en bebis som var ungefär lika stor som Viktor men inte så stor som Oskar eftersom en stor bebis ökar risken för en bristning. Om bebisen blir stor så rekommenderade läkaren att jag skulle bli snittad nästa gång.

Det är en del för mig att fundera över. Bara tanken på snitt gör att jag får lite panikkänslor och fylls av käsnlor av obehag. Jag har svårt för nålar och tanken på att vara vaken under tiden som någon är inne och rotar fram en bebis från magen är för mycket. Dock kan jag tänka mig att bli snittad om jag får bli sövd...
Om jag väljer att föda normalt så måste jag också fundera över hur jag tror att jag kommer att reagera när jag väl ska börja krysta nästa gång. Om jag tror att jag kommer att bli hämmad av rädlsan för att brista så mycket igen eller om jag kommer att kunna "stänga ute" sådana tankar...

Jag behöver ju inte ta ställning till allt det här nu men jag känner att eftersom jag har så starka känslor inför att eventuellt bli snittad så måste jag börja jobba med mig själv för att eventuellt klara av det.
Men just nu ska jag njuta av att allt är så bra som det kan vara nu, jag har två underbara barn, en fantastisk sambo och de bästa vännerna som man kan ha! Vad mer kan man önska sig??
F E L I C I A
2012-02-20 @ 21:16:55
URL: http://thegoldenyear.blogg.se/

hoppas allt blir bra!! :)

Jessica Persson
2012-02-20 @ 22:46:07

Hej.Vet inte om du kommer ihåg mig men vi läste till lärare tillsammans. Gött att det går bra och är på rätt väg.

Tänk på att om du blir snittad och blir sövd så får inte din sambo vara med. Det är jobbigt med snitt. Blev själv snittad när jag födde min son för snart ett år sedan. Då blev det akut snitt pga tidig vattenavgång som ledde till infektion. Jag var ledsen i månader efteråt eftersom jag gick miste om "min förlossning" men det går. Jag hoppas verkligen att jag får föda naturligt nästa gång. Och om det måste bli snitt att jag får tid att förbereda mig på det. Du får tänka positivt. Allt ordnar sig till det bästa.

Milla
2012-02-21 @ 11:05:45
URL: http://millablom.blogspot.com

Skönt att det såg så bra ut! Jag ska dit idag. Det har bara gått fem och en halv vecka sedan förlossningen så jag är rädd för vad de ska säga... Önskar jag hade hälften av din positivitet!



Och försök att inte oroa dig över eventuell kommande förlossning förrän det är dags. Det stjäl så mkt tankekraft och energi! Fråga en som är van vid att oroa sig över typ... allt. :P

AnnaMalin
2012-02-21 @ 23:12:41
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/

Skönt att det såg så bra ut! :-) Kan tänka mig att den känslan var härlig, att bära upp honom, efter så länge!



Kram!

Sara - Tripp, Trapp & Trullsan
2012-02-22 @ 15:28:47
URL: http://glamina.blogg.se/

Tack för dina fina kommentarer vännen! Vad roligt att höra att du tycker att Junie är lik mig. Annars tycker jag nog att hon är mest lik sin pappa, och Oscar framförallt.



Jag har varit så dålig på att blogga, och kommentera andra bloggar nu ett tag, (har så lite tid nu för tiden, undrar hur det kommer sig skratt)



Skönt att allt såg bra ut på efterkontrollen!

Och förstår dina tankar inför kommande förlossning...

Kramar!

Carin
2012-02-23 @ 20:38:19
URL: http://www.metrobloggen.se/adayinmylife

Hm svårt det där. Jag går och hoppas på en vaginal förlossning denna gången eftersom min första slutade med akut kejsarsnitt. Dock måste jag säga att nålen (ryggbedövningen) som jag fick i all hast minst jag inte ens smärtan av utan allt värkarbete gjorde 10000 gånger ondare! Man är på nått sätt så maktlös när man ligger där när de "rotar" men inte obehagligt. Man tänker främst på att barnet ska vara ok. En vanlig planerad vaginal förlossning kan ju ALLTID sluta med snitt så ett planerat kejsarsnitt hade kanske varit att föredra för ditt nästa barn då. och är ju mycket mindra traumatiskt både fysiskt och psykiskt eftersom man har hunnit ställa in sig. Oj nu babblar jag på...men tycker inte du ska behöva vara rädd för att vara vaken vid snitt och men hoppas såklart att du kan föda vaginalt på ev nästa barn för det önskar jag ju mig själv!

Lovisa
2012-04-13 @ 13:35:22
URL: http://lollovisah.blogg,se

Åh, tycker det är så bra att du vågar skriva om detta. Inte ofta man får så mkt info. Jag hoppas innerligt att allt kommer bli bra igen. Det verkar ju iaf gå väldigt framåt? :)



Jag är också rädd för snitt :/ men även rädd för vaginala komplikationer.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0