Kvälls- och nattrutiner

Viktor "lärde" sig det där med nätter själv. Men som det verkar så kommer Oskar att behöva lite hjälp på traven för att komma underfund med att man skagöra på kvällen och natten.
De senaste två kvällarna så har jag lagt honom i hans säng runt åtta, nio-tiden. Han har sovit till ca två-snåret poch då har jag ammat. Men då är han klarvaken när han ska fortsätta sova. Då har jag gjort så att jag har lagt honom mellan mig och Peter i vår säng eller uppe på mitt bröst och så får han sova där. Men inatt så bestämde jag mig för att han skulle somna i sin egna säng igen.
Det blev lite pyssel men han somnade faktiskt om. Jag gav honom nappen flera gånger och till slut så höll jag i den i munnen på honom så att han skulle somna. Men annars så gjorde jag ingenting. Med Viktor så började vi sjunga och vagga och massa grejer när han skulle somna på kvällen men det ska vi INTE göra den här gången. Han ska lära sig att somna själv. Och som sagt, det gjorde han inatt.

Men vet inte om det är tidigt att försöka lära honom sånna grejer eller om det är bättre ju tidigare man börjar. Men Viktor så behövde vi ju som sagt aldrig. Viktor sov mellan oss i sängen tills han var ca 3 månader men nu blir ju det lite svårt. Viktor kommer ju inte varje natt men när han kommer så blir det väldans trångt och de två vuxna i sängen sover inte så bra. Båda barna är alltid välkomna men om de kan sova i sina egna sängar så är det ju att föredra.....


Pyjamas-Oskar!

Hur har ni gjort med era barn och vad har ni för rutiner?? Nyfiken och mottar gärna tips på hur man "lär" barn grejen med natten, att det ska sovas!
Johanna
2012-02-19 @ 11:57:42
URL: http://passionforpoison.blogg.se/

Tack snälla för din kommentar! Ja jag tycker väl att 2 1/2 månad att vänta på att få en tid till sjukhuset var länge med tanke på att jag uttryckte att jag var livrädd och hade ångest. Nu känner jag bara att ångesten blir värre för varje vecka som går och det är ju jobbigt för mig att gå i ovisshet också. Har nämligen nästa tid 13 nästa månad. Men tänkte ringa till min husläkare och höra om han kan göra något? Känns verkligen skit att gå och vänta så länge och att må dåligt över detta. Jag vill, orkar och accepterar det inte och då måste jag bara stå på. Hoppas det gör någon nytta.. :-(

Lisa
2012-02-19 @ 12:10:40
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se/

Hej! Var med och TÄVLA om en ”Hello Kitty bakform” på min blogg ♥

http://muzicmecupcake.blogg.se/2012/february/tavling-i-samarbete-med-stylefunstuff.html



Kramis ♥

ENDENISE
2012-02-19 @ 12:33:12
URL: http://endenise.se

så tidigt är det ju inte. Vi vande W att sovga i egen säng när han var 2 månader och sen dess har han gjort det :) Lo sover i egen säng hon med :) sötis killen!



sv: haha vad vare som var komiskt? :)

Maria T - tvåbarnsmamma
2012-02-19 @ 13:03:51
URL: http://oliverspock.blogg.se/

Jag tycker inte det är för tidigt att börja införa nattrutiner med att han ska försöka sova hela natten.. Jag tror desto tidigare ju bättre.. Sen ska man nog inte förvänta sig att de sover utan mat hela nätter förrän de är några månader äldre..

När Wiggo fortfarnade åt under natten så ammade jag och sen la jag direkt ner i sängen, ibland var han klarvaken men han fick ligga där och böka runt.. Så länge han inte skrek så lät jag honom vara.. De flesta gångerna somnade han helt själv, gick inte de så försökte jag med nappen, men han har ju inte gillat nappen så de bästa har varit att låta honom vara..

Tycker du gör rätt i att inte sjunga och gunga på honom :-) De absolut bästa är ju att de får somna själva och ge det lite tid istället..

ENDENISE
2012-02-19 @ 19:14:32
URL: http://endenise.se

sv: haha jag förstod nästan det :D kramis

Anna
2012-02-19 @ 19:26:13

När Vincent var liten sov han i en babykorg intill vår säng. Pappan tyckte det kändes olustigt att ha en så liten människa emellan oss då han inte litade på sig själv och var rädd att han skulle lägga armar på honom, även om det sägs att man inte brukar göra det. När han var ca 4 månader flyttade Vincet över till spjälsängen som fanns intill oss.

Men Vincent har varit ett barn som vi "fått lära" nattrutiner. Han hade sin bästa tid mellan sju och tio på kvällen och ville helst bli buren och vaggad. Vi la honom tidigare och tidigare och det gjorde till slut gott. Han hade snart lärt sig att somna tidigt på kvällen och bara vakna för mat och ev blöjbyte. Närhan var 5 månader la han sig ca 19 för natten. Han åt ett tag på natten men tillslut kunde vi även dra ner på det, även om han gärna ville fortsätta - men behövde inte. Då var det mest mysigt tyckte han.

Vincent fick ganska tidigt eget rum då vi märkte att han blev störd av oss när vi gick och la oss. Nu är han 1 1/2 och är som en klocka. Somnar helst 19 och vaknar 7. Kommer självklart till oss vissa nätter men sover som allra bäst i sin egen säng. Och att han gör det inbillar jag mig är mkt pga att vi lärde honom rutiner tidigt... Jag är sån att jag tror barn mår gott av rutiner, så även rutiner för natten.



Mycket ordbajs blev det där....




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0