Sfinkterruptur

Jag vill varna känsliga läsare för det här inlägget!! Det handlar om vad som hände under slutskedet av förlossningen och vad det innebär för mig de närmaste månaderna! Nu har jag varnat och vill inte höra nåt gnäll om varför jag skriver om sånt på MIN blogg!!

Det som hände under slutskedet av krystningen när bebis kom ut var att jag fick en sk. sfinkterruptur. Det innebär att jag fick en bristning i ringmuskeln. Min bristning var allvarlig och hela muskeln sprack.

Jag har valt att vara öppen om vad som hände och skriva om min rehabilitering som kommer att pågå under ca 3-5 månader.
Det jag ska göra under dessa månaderna är att framförallt hitta musklerna i bäckenbotten igen och sedan träna upp dem. Det är en hel del att tänka på under tiden för att allt ska bli så bra som möjligt. Jag får tex. inte utföra tunga lyft, bebisens vikt är ett bra riktmärke. Ska undvika att använda bukmusklerna så mycket det går eftersom det då bildas ett tryck nedåt. Undvika mjuka och djupa stolar, och naturligtvis se till att för guds skull inte bli hård i magen!!!

Sedan är det träning, träning, träning och åter träning som gäller!! Har fått ett träningscchema som jag ska dra igång med på måndag och gissa om jag ska vara noga med min träning! Den ska bli en del av vardagen! Slarvade med knipövningar efter att jag fick Viktor och det gick bra, men då hade jag bara fått en liten bristning som inte sträckte sig så långt.

Men jag är vid väldigt gott mod!! Är övertygad om min egna förmåga om att bli bra igen! Jag har heller ingen negativ upplevelse av förlossningen som helhet och jag är inte avskräckt för att föda vaginalt igen. Det är klart att om det inte blir bra efter rehab så kanske vi får tänka om men inte som det känns nu iaf.
Jag upplever också att jag blev otroligt bra omhändertagen, både när vi var kvar på förlossningen och väntade på operation, på operation och sedan på avdelning 11. Jag känner mig välinformerad och i "tryggt förvar" eller hur man ska uttrycka det.

Den enda sorg jag känner, det är att jag, fortfarande inte, kan vara den mamma jag vill till Viktor! Det värker i mitt hjärta när jag inte kan lyfta honom, snurra runt och busa. Men jag måste precis nu tänka på mig och rehabeliteringen för sköter jag inte den så kan jag aldrig vara den mamma jag vill till mina barn. Det är en period nu på några månader men sedan så kommer allt att ordna till sig!!! :)
Melanie
2012-01-06 @ 15:59:50
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/

Vad du är modig som delar med dig av din berättelse och vill vara öppen om vad som hände dig. Tråkigt att det slutade så, men ändå så skönt att läsa att du har en positiv erfarenhet av förlossningen i helhet och det känns som det viktigaste. Du har en tuff period framför dig, men det kommer du fixa. Du är stark, det märker jag i ditt sätt att skriva även om vi aldrig har träffats!



Kram!

Ämma
2012-01-06 @ 16:23:19
URL: http://pyretsvarld.blogg.se/

Vet du...jag tycker det är så himla bra att du är så öppen, för det är nog många som inte pratar om sånt här och skäms istället. Det är nog vanligare än man tror. Det borde pratas mer öppet om förlossningsskador.



Sen är det superbra att du har inställningen att allt kommer ordna sig och att du inte blir avskräckt inför eventuella framtida förlossningar. Det är nog lätt hänt att man blir rädd och ledsen och gräver ner sig istället.



Heja Emma, vilken supertjej du är!

Kram!!

elin
2012-01-06 @ 17:28:02

Alltså, fy fan vilken underbar person du är.

Min största skräck inför min förlossning har varit att något sånt här skulle hända.

Men nu känner jag bara, gör det det, då får jag ta tag i det då.

Du är MODIG som berättar om det, då jag märkt att det nästan är lite tabubelagt bara för att det handlar om saker man inte pratar om annars.



Jag är STOLT STOLT STOLT över dig!

Patricia, Wiljas mamma & lillasyster i magen.
2012-01-06 @ 17:59:33
URL: http://mammasangel.blogg.se/

Men gumman! Jag sitter här och läser, och tycker du är så himla stark & modig som vågar skriva öppet om detta! Tror att många blir väldigt glada av att se att någon faktiskt vågar! För de händer nog oftare än vad man tror. Men jag tycker samtidigt så otroligt synd om dig!



Du måste ha så otroligt ont? :( får du någon form av smärtlindring? Och kände du när.. de lixom sprack, eller var värkarna starkare än så?



Vet du varför de blev som de blev?

Du behöver absolut inte svara på detta om du inte vill. Hoppas att allting är bra, och Viktor tycker nog du är världens bästa mamma ändå! <3 Eller hur?



Kramar.

Lina
2012-01-06 @ 19:16:44
URL: http://www.linaslycka.se/

Men vad jobbigt det lät, förstår att det känns surt att inte kunna bära ditt äldre barn, men som du säger det är ju en relativt kort tid som du behöver träna. Jag tror på dig! och hejjar och håller mina tummar att allt blir bra! kram

Maria T
2012-01-06 @ 19:51:15
URL: http://oliverspock.blogg.se/

Starkt att du vågar skriva om detta!! Och jag lider med dej att du inte kan leka fullt ut med viktor, men som du säger är det under en väldigt kort tid.. Kram

AnnaMalin
2012-01-06 @ 21:58:16
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/

Här har du en som inte är känslig :-) Härligt att höra att du är så positiv! Bra att du blivit så väl omhändertagen, det är ju viktigt (vi var också på avd 11, fast pga att Liv kom ut med sugklocka men jag har också så positiv erfarenhet av vistelsen där). Du får gärna uppdatera framöver hur rehabiliteringen går.



Ta hand om dig! Kram!

Johanna
2012-01-07 @ 07:42:51
URL: http://passionforpoison.blogg.se/

Du verkar så härligt positiv och jag är helt säkert på att du kommer "komma tillbaka" fort som attans. Jag tro mycket har med attityd att göra och om man vill så kan man! Jag har hört en liknande historia som din av en och hon vill absolut göra kejsarsnitt nästa gång då hon upplevde det som så jobbigt. men det är ju otroligt individuellt och som sagt så tycker jag att det är härligt att se någon som är så positiv och "cool" om man kan säga så. Men utifrån bloggen verkar du vara så eller det är ivf den uppfattning jag fått. Egenskaper jag önskar att jag hade haft (eller ha lite "mer" av). :-)

Sara
2012-01-07 @ 09:18:24
URL: http://saaaraaas.blogspot.com

Va skönt ändå att du känner dig väl omhändertagen och vid gott mod. Det är skönt att vi har bra sjuvård!

Krya på dig och lycka till med träningen!

Efter Ebbe var jag bara duktig i början med kniptränigen, sen blev jag slö... det ångrar jag lite nu...det får bli nya tag!



ENDENISE - Vinn en valfri barntavla ♥
2012-01-07 @ 14:19:28
URL: http://endenise.se

Det är så himla bra att du är så öppen, fler som drabbas säkerligen. Heja dig! och DET ÄR KLART att du ska bli återställd! Heja dig! kram

Becky
2012-01-07 @ 21:24:11

Tycker som tjejerna över att du är stark och modig som vill berätta i bloggen. Tror det kan hjälpa fler som har/kommer gå igenom samma sak att också tänka positivt!!

Än en gång GRATTIS till eran son! :D

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2012-01-07 @ 21:45:39
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Vad modigt att du vågar berätta om det i bloggen.

Sara - Med 3 små busungar!
2012-01-08 @ 20:42:48
URL: http://glamina.blogg.se/

Först vill jag säga STOOORT GRATTIS!!

Har inte suttit vid datorn på ett tag så har missat att ni fått den söta lilla prinsen!



Fy vad jobbigt att du sprack så!

Stark du är som klarar detta så bra.

Jag fick su 3 små stygn med första killen. 2 och nu 3 förlossningen klarade jag mig utan en enda. Däremot hade jag denna gången STORA problem med hemorrojder. Men det kan ju inte vara en bråkdel av det du går igenom.



Sköt om Dig / Er! Många kramar!

Tess
2012-03-23 @ 10:09:53

Men va skönt ändå att du fick hjälp direkt efter förlossningen.

Jag har precis blivit opererad för sfinkter som uppstod vid födseln av min dotter -03, som alltså fyller 9 år i år. Det har varit år av helvete då jag har haft problem men inte fattat vad det har varit. Har inte kunnat hålla mig överhuvudtaget. Det var inte förrän jag sökte för mitt problem i höstas då jag fick komma till danderyds sjukhus där jag blev VÄL omhändertagen och förstod varifrån mitt problem hade uppstått. Mitt mörkade dem på BB för det står inte ens att jag fick sfinkter i journalen. SKAM är det!!!



All heder till dig som är öppen med det, för det tänker jag oxå vara.



:-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0