Min väg till nya vanor

Har fått önskemål om att delge mer i detalj hur jag har ändrat mina vanor för att börja gå ner i vikt. Varsågod!! :)
 
Under sommaren så gick jag upp ungefär fyra kilo. Hade tänket att jag ammar ju, det kommer att rinna av. Jag åt precis vad jag ville när jag ville ha det. Mycket smörgåsar och kräm till frukost, godis ska vi inte ens börja prata om. Och fika, herregud vad mycket fika!!
 
När vi flyttat till det nya huset och jag ställde mig på vågen och tittade på mig själv i spegeln så var det en person jag inte trivdes med som tittade tillbaka på mig. Usch och fy, det var hemskt att se sig själv!! Då bestämde jag mig för att jag ville hitta ett nytt sätt att leva. Inte bara ett sätt att gå ner massor i vikt fort och sedan komma tillbaka till gamla vanor. Jag ville hitta nya vanor så att jag kunde gå ner och sedan hålla min vikt. (Nu är ju inte vikten det viktigaste egentligen utan måtten på kroppen men det är lättare att prata om vikt för då vet alla vad man har för mål. Att slimma till sig, bli hälsosam!!)
 
Jag började med att ta mina mått 17/9, detta blev måndag v. 1. Den första veckan så började jag lite försiktigt med att lägga om kosten och den andra veckan köpte jag ett träningskort.
 
Det jag gjorde kostmässigt var naturligtvis att sluta med godis i tid och otid, skära ner på fika och äta bättre frukost.
Min matdag sedan måndag v. 1 ser ut ungefär såhär
* Frukost: havregrynsgröt med äppelmos eller lingonsylt
* kl 10 mellanmål: blir oftast lite nötter eller lite frukt tillsammans med mina grabbar.
* runt 12-tiden lunch: nu när jag vill gå ner i vikt så tar jag en måltidsersättning (dryck) men när jag vill bibehålla vikt så kommer jag att äta "vanlig" lunch.
* runt 15-tiden mellanmål: här brukar det bli ett hårt bröd med skinka eller keso, en halv kesella med fun light saft som smaksättning eller lite nötter.
* kl 18 middag: Här äter jag det som resten av familjen äter, dock med måtta och har slutat äta för att det är gott!!!
 
Sedan så finns det naturligtvis undantag från "schemat". Är det fredag och jag har besök så kanske jag unnar mig en bulle eller muffins men det gäller att kunna lägga band på sig själv och kunna sluta.
Jag har en (ibland två) unnardagar i veckan. Då får jag äta det jag vill men jag brukar försöka hålla det till kvällarna och att jag äter som "schemat" även under helger.

Det jag tycker är svårast är egentligen att hålla igen när det gäller fika. Vi lever ju i ett fika-land och är man hos någon som ställer fram fika så är det nästan lite ohyfsat att inte ta för sig av det som bjuds. Jag har dock tur som har förstående vänner så ofta nu för tiden så fikar vi på en frukt eller liknande och jag slipper dräpande kommentarer om det finns fikabröd och jag inte tar något!
 
Vad har jag gjort träningsmässigt då?!
Jag har köpt mig ett kort hos Friskis och Svettis, men jag har också börjat att springa. När man är tvåbarnsmamma kan det vara svårt att ta sig iväg och träna så många gånger som man faktiskt skulle vilja så jag har gett löpningen en ny chans! Jag har bränt mig så många många gånger på löpning, det har varit på tok för jobbigt och jag har fått ont i mina benhinnor. Den här gången har jag fått hjälp av min sambo som är en van löpare. Jag började försiktigt med 1 km och började jobba mig därifrån för att vänja kroppen. Nu springer jag 3 km när jag är ute och jag gör det faktiskt ganska lätt. Jag orkar springa hela tiden och nu kan jag känna att jag längtar efter att få sticka ut en sväng. Det har jag aldrig gjort förut.
Jag har också köpt ett hopprep som jag har hemma och så kör jag enkla styrkeövningar när jag har varit ute och sprungit.
När det gäller Friskis-träningen så blir det mycket olika träning. Försöker få med ett spinningpass i veckan för det älskar jag verkligen!!! Har också testat på ett skivstångspass som var riktigt kul!
Jag lägger upp veckan som så att jag vill ha fyra träningspass i veckan där två av dom är på Friskis och två hemma.
 
Jag kommer inte att skriva ut vad mina mått är och inte heller vad jag startade på viktmässigt. Det kommer nog gå att lista ut om man följer bloggen ordentligt och samlar uppgifter från olika inlägg och vill man lägga ner den tiden så varsågod men jag kommer inte att servera dom på silverfat. Jag kommer däremot att skriva ut hur mycket jag tappat och jag kommer också att delge när jag når mina olika mål!
Sedan jag började "det nya livet" så har jag tappat 2,6 kg, 3,5 cm kring magen och 2,5 cm kring midjan. Det tar lååång tid men då har jag inte gjort drastiska åtgärder egentligen utan mer strukturerat upp livet. Och jag vill inte rasa i vikt den här gången. När jag har gjort det förut så har jag varit extrem extrem, tappat massa i vikt, inte orkat, gått tillbaka till gamla vanor och gått upp igen. Nu vill jag ha en hållbar livsstil som jag kan leva med och det känner jag att jag ahr hittat den här gången!!
 
Vilket inlägg det blev. Ingen aning om det var någon som harvade igenom hela men nu blev det ett sånt inlägg idag!! :)
 
Jag kommer ihåg precis hur jag mådde när de här bilderna togs. Det är känslan inför mig själv och min egna kropp jag har på bilderna som jag försöker hitta tillbaka till!!

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad duktig du är! Heja dej!!!!

Kram!

Svar: Tack så mycket!Kram
emmsaklemmsa

2012-11-22 @ 13:36:48
URL: http://www.miiinis.bloggplatsen.se
Postat av: Veronica

Heja, heja, heja! Du är verkligen grymt duktig! Ett stort lycka till på vägen :)

Svar: Tack så mycket!! Har kommit en liten bit på väg nu iaf :)
emmsaklemmsa

2012-11-22 @ 16:41:52
URL: http://mizzv.blogg.se
Postat av: Anonym

Tack för inlägget! Var verkligen inte ute efter att få veta vad du väger nu/startvikt utan endast hur mycket du lyckats gå ner :)
Fick en hel del inspiration av detta inlägg, främst med tanke på maten. Man blir lite blind för sina egna matvanor och fast jag gjort en hel del förändringar redan så blir det samma mat upp och ner som jag äter. Vill som du inte hamna tillbaka till mina gamla matvanor.

Tack för ditt svar, och lycka till :)

Svar: Ingen fara, skrev det mest för att alla skulle veta min inställning till det. Jag har skrivit mycket om min vikt och så förut men då har det alltid gått åt pipsvängen. Nu verkar det som att det går bra den här gången så vill inte riskera nåt ;)Kul att du hittade något som var matnyttigt och lycka till du också!!
emmsaklemmsa

2012-11-22 @ 21:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0