När lugnet blir en stress

När jag gick hem för utmattningssyndrom orkade jag egentligen inte med någonting. Men livet snurrade och jag hade fullt upp med kommande flytt osv... flytten kom och jag hoppades att det skulle vända. Livet hände och det blev ytterligare värre innan det skulle börja ljusna igen. 
 
Under hela den här tiden har jag nästan på ett desperat sätt sökt efter ett inre lugn. Och genom det här sökandet har jag på något sätt blivit mer stressad. Jag har fått såååå många tips, i all välmening, men alla dessa tips har på ett sätt gjort mig mer stressad. För någon som har svårt att tillämpa good enough och känna att man räcker till som man är, så är svårt att sålla i alla tips. Jag har velat testa allt på en gång och eftersom jag fortfarande inte kan göra saker lagom blir det så stort. Jag vill kunna mycket direkt och är otålig vilket ytterligare spär på stressen.. "Varför funkar det inte", "Varför känner jag inte lugnet som alla pratar om". Jag har köpt böcker, läst och testat men det händer liksom ingenting. I huvudet vet jag att det är en träningssak, att man måste ge det tid... Men på något sätt känns det som att tid är något som jag inte har. Man har hela tiden en stress över jobbet, läkartider, tider med koordinatorer, chef...... Jag vill vara till lags samtidigt som jag känner att jag kanske inte är redo. Men finns det något redo, någon rätt tid för att komma tillbaka? Hur vet man när det är rätt att testa utan att man kommer skjuta sig själv i foten?! Många säger att när du känner dig redo, vänta lite till... 
 
Jag försöker hitta strategier för att få in mer mindfulness i livet, vara här och nu, uppskatta det jag har i livet, inte älta det förflutna och inte tänka för mycket på framtiden. Jag vet vad jag borde göra men känner mig stressad över att jag inte får till det. Är det ett tecken på att jag borde försöka med något annat? Jag behöver hitta ett sätt att finna lugn inombords utan att behöva röra mig rent fysiskt för det är det som hittills har behövts.. Men jag behöver kunna centrera mig själv utan det för det finns inte alltid utrymme för rörelse. 
 
 
Anonym
2019-02-21 @ 21:42:43

Har inte samma bakgrund men en sak som hjälpte mig lite va..strunta i alla saker som man "bör" "ska"göra/tänka för att må bättre. La bort må bra böckerna (blev bara en sak till som man ska/måste fixa) och försökte gilla läget att just nu är det inte bättre än så här och jag mår inte bra, men just nu är det så. Och så får det vara.
Stor kram

Svar: Det fick bli så för mig också. La bort böckerna och tittar i dom när jag känner för det men låter det inte bli ett tvång för mig. De gav mer stress än lugn.... kram!!
emmsaklemmsa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0