Vad är okej och inte?!

Något som jag har funderat över en del den senaste tiden är hur en del människor kommenterar ens kropp när man har gått ner en del i vikt...
Nu menar jag inte positiva, snälla saker utan kommentarer såsom
   
     Nu ska du väl inte gå ner mer
     Nu börjar du bli lite för smal
     Träna inte för mycket nu så att du får för mycket muskler
     Är det verkligen nödvändigt för dig att träna så
     Klart att du kan äta det här, du som tränar så, det här lilla gör ingen skillnad
 
Jag tror inte att många vet att de här sakerna faktiskt sårar... Jag har slitit mycket för att tappa mina 15 kilo och jag har fortfarande kilon som jag vill bli av med. Jag tränar hårt och mycket för att forma om min kropp och bli starkare. Genom att säga de här sakerna ovan så är det som att man tar bort mitt slit, man ser inte det utan på något sätt förminskar mitt arbete som jag har lagt ner på mig själv. Det är som att man gör mig mindre för att jag vill lägga ner tid på träning och på att äta rätt....
 
Något som jag också försökt vrida min hjärna runt är, hur är det okej att kommentera någon som försöker gå ner i vikt men det är inte okej att kommentera någon som går upp i vikt. Hur är det mer okej att säga till någon "Nu får du inte bli mindre, då försvinner du" än vad det är att säga till någon "Du kanske inte ska äta den där bullen, då kanske byxorna spricker"?? 
Att kommentera en viktnedgång på ett negativt är okej, men att kommentera någon som är överviktig eller går upp i vikt är kränkande? Är inte det dubbelmoral??
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0