Mina tankar om träning

 
Jag har väldigt mycket tankar om det här med träningen.
Jag hade en period i mitt liv där jag höll på att åka på ätstörningar och jag känner att sådana tankar ibland fortfarande snurrar i huvudet även om jag har lärt mig att "strunta" i dom.
Igår var femte måndagen i rad som jag vägde och mätte mig och igår hade det inte hänt så mycket som jag ville att det skulle ha gjort. Tankar som börjar snurra då är: Jag skulle ha tränat mer. Jag skulle ha ätit mycket mindre. Jag skulle inte ha unnat mig det där brödet när vi gjorde kebab. Och så fortsätter det. Jag har otroligt svårt att berömma mig själv, jag gick ju faktiskt ner 0,5 kg på en vecka och tappade 0,5 cm kring både mage och midja. Varför kan jag inte ge mig själv credit för det? Varför måste jag älta allt som jag i efterhand tycker att jag borde ha gjort. Jag vet ju egentligen att jag gjort allt det jag kunnat. Jag har ätit måltidsersättning istället för lunch, jag var iväg på tre träningspass varav två var spinning och jag åt bara godis på lödagen (lite på fredagkväll). Jag äter havregrynsgröt till frukost och jag äter små portioner men jag äter istället mellanmål...
 
Åh!! Jag tycker att alla dom här tankarna är så jobbiga, jag kan strunta i dom och inte göra som dom säger men jag får inte ut dom ur huvudet!!!! Jag försöker hitta en ny livsstil som jag kan stå ut med och som jag känner att jag kan leva med länge. Och jag tror att jag har gjort det. Men alla dessa tankar som säger åt mig att jag inte gör nog, att jag borde göra mer och äta mindre.. Gah....!!!!
Maria - mamma till Liam ☆
2012-10-17 @ 08:16:40
URL: http://fashionstars.blogg.se

du är stark! med bra matvanor och regelbunden träning kommer du må kalas :)

Svar: Ja, jag hoppas verkligen det! :)
emmsaklemmsa

Veronica
2012-10-18 @ 07:44:19
URL: http://mizzv.blogg.se

Att skapa sig en ny, hållbar livsstil tar tid och måste så få göra. Du har ju kommit igång och börjat - det är huvudsaken. Resultaten kommer! Träning handlar ju faktiskt inte bara om det man gör i gymmet/spinsalen osv, det handlar minst lika mycket om den mentala biten.
Du är verkligen duktig som får ihop träning med resten av livspusslet. Kämpa på!

Svar: Att få till hur jag ska äta och när har gått ganska så bra. Det är den mentala biten som inte hänger med, att det får ta tid och att det kanske är bättre att gå ner lite i taget och kunna hålla vikten än att rasa och sedan gå upp igen. Om det går saktare kanske det blir mer hållbart och att man har hittat sin stil på träning och ätande som håller... Ja, vi får se vart viktresan tar vägen den här gången..
emmsaklemmsa

Lisa
2012-10-18 @ 12:39:38
URL: http://lisajadeholt.blogg.se

Jag tycker att du är jätte duktig :)
Kämpa vidare bara det ger resultat och tänk inte för mycket. Utan bara gör det!

kram

Svar: Tack! Försöker jobbar mycket med den mentala biten och försöker ge mig beröm när huvudet säger att jag är värd det. :) Kram
emmsaklemmsa

Marie
2012-10-18 @ 19:15:25
URL: http://Artans.blogg.se

Sv: Jag har ju varit ätstörd från 13-24 som sååå många!! Dock måste jag säga att just LCHF/paleo verkligen håller mina hjärnspöken på avstånd! Det får mig att må bättre än någonsin och enda sättet för mig att gå ner i vikt utan hets och utan ständigt sötsug. Dock tror jag att vi alla måste lära oss hitta det vår egen väg. Inget passar på alla... :)

Svar: Åh vad skönt att du har hittat en väg som fungerar för dig och att det känns bra i både kropp och själ!! Jag känner att jag har sötsug osv under kontroll, det är den mentala biten som inte riktigt hänger med i allt. Jag tycker att det jag gör inte är tillräckligt men samtidigt så vet jag ju att det är det! Jag har fått till tre träningar i veckan den senaste tiden och det är bra eftersom det är mycket pussel med man och två barn, det är ju inte gjort i en handvändning. Jag hoppas på att den mentala biten kommer att släppa ju längre tid det går och jag ser att det händer saker med kroppen även om det går långsamt Egentligen borde jag vara glad över att det går långsamt, det känns som att det kommer att vara lättare att hålla då...
emmsaklemmsa

Anna K
2012-10-18 @ 20:49:19

Vet precis vad du menar! Har själv varit där när jag var yngre...
Efter sista förlossningen mådde jag väldigt bra och när jag fick klartecken från min barnmorska började jag träna. Det ledde till snabb viktnedgång som jag taggades av och fortsatte. Men tyvärr hade jag inte räknat med att amningen skulle ta stryk och mjölkproduktionen hämmades. Det ledde tillslut till att jag fick sluta amma och nu äter lilleman ersättning. I efterhand var det inte värt de kilona och inte i den hastigheten. Jag hade tänkt att amma länge men nu blev det inte så. Jag har "kommit över" förlusten av att inte amma mer än drygt tre månader och är glad att Wilmer är mätt och nöjd. Men nästa gång *hoppas verkligen på en gång till* ska jag låta kilona stressa mig!

Du har en fin familj som älskar dig för den du är! Glöm inte det :-)

Svar: Trist att något sådant ledde till att du fick sluta med amningen :( Men det är en himla tur att det finns komplement vid sådana tillfällen så att inte de små svälter :) Men det vill man amma länge så är det ju en sorg att få sluta mot sin vilja. Skönt att du har kommit över det och kan hoppas på nästa gång!!
emmsaklemmsa

Lovisa - mamma till Nils
2012-10-22 @ 15:56:17
URL: http://lollovisah.blogg.se/

De där tankarna är hemska! Har haft problem med ortorexi - träningsfixerad o helt besatt av vad jag åt. En riktig hälsomänniska tyckte jag. Men det sliter ner en i bott när man ständigt trackar sig själv på det viset.

Jag har turen att jag har svårt för att bli tjock. Jag försöker nu tänka att jag äter vanlig mat, ska börja träna på normal basis och äta helggodis utan ångest.

Om du provar att äta när du är hungrig (bra mat), tränar några pass i veckan och unnar dig på helgen.. går du verkligen upp då? Är det inte att du kanske snålat med intag av mat på vardagarna och alldeles för mkt träning så kroppen verkligen tar allt om du unnar dig på en helg? Jag tror det är mest vätska man samlar på sig efter att stort kolhydratintag efter en god helg och inte fett. Men jag kan ha fel.

Kram på dig. Och försök tänka att du är vacker som du är! För det är du!



Svar: Jag tycker att jag verkligen har skött maten ordentligt.. Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Till lunch tar jag dock måltidsersättning. Jag har gått ner alla veckor fram tills nu. Hoppas på att det är som du skriver, att det är vätska som jag har samlat på mig. Får se hur det blir nu efter en vecka utan massa godis och sånt. Hoppas på lite bättre resultat! Och tack för dina värmande ord på slutet! Försöker verkligen att tänka så! :) Kram!
emmsaklemmsa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0